Berapa Sebenarnya Tanga Gaji Melayu!

Sudah agak lama aku tak pergi lunch dengan rakan sekerja, merangkap kroni yang paling rapat. Maklumlah dia jaga sebelah utara aku jaga sebelah selatan. Alhamdulilah kami masih mengamalkan budaya makan ramai – ramai bayar, sorang – sorang. Hehe takdepun yang berani open walaupun masing – masing tengah bertengkek – tengkek.

Nak dijadikan kesah, Rakan sekerja ini adalah pergi jaga satu projek, dekat sana ada subcon. Tentunya subcon itu kuli, tauke sasekali je datang. Datang masa awal , tengah dan hujung. Payment pun biasa kuli tolong angkatkan cek. Jadi terjadilah hubungan akrab antara pekerja subcon dan rakan saya ini.

Dari segi skill kerja memang baik, mulut ok lah terjaga tapi bab kebajikan budak ini huh, memang tak terjaga , solat Jumaat perlu dipotong gaji, bilik solat takde , terus terang gaji ciput,Bonus tidak setimpal dakyah aku tentang limau mandrin musim kewangan sama sekali tidak mengena kepada kebanyakan pekerja swasta. Lebih – lebih kalau perangai tauke itu seperti…, asal usul dari bukit.

Apa ni adakah kerana kebanyakan melayu suka makan gaji, atau mitos dahulu yang mengatakan melayu malas membuatkan mereka tidak menghargai dan memberi muka pada pekerja berbangsa melayu. Auntie tolong ambil – ambil barang pun kau boleh bayar tinggi, oraang melayu kau bayar ciput…

Nasib Pekerja Melayu

Satu sahaja jalan yang aku boleh cadangankan , kau resign, kalau dia tanya, cakap ada gaji offer lebih tinggi kalau dia nak kan kau dia kena bayar macam dekat sana,tak nak, kau blah. Pada aku baik ikut orang jual buah, niaga sayur atau ikan. Dapat skill kau sendiri jadi tauke. Kalau dibandingkan dengan modal untuk syarikat kejuruteraan dengan meniaga makanan, aku rasa meniaga makanan,Tidak perlu modal yang tinggi . ada sikit modal sahaja kau dah boleh jual goreng pisang ditepi jalan. Masuk waktu kau dah boleh pergi sembahyang. Susah – susah kau join INVOLVEASIA  promote produk – produk yang ada disana. .

Kalau kena gaya memang tak menang tangan untuk kira sale… (panduan promosi ada sini)

Kekadang tu aku pun rasa pelik. mereka dah tahu upah yang dibayar rendah tapi masih lagi nak tunggu,tunggu dan tunggu.

Tak boleh ke kau try cuba minta tempat lain yang aku rasa gaji itu boleh berubah, dari kecik menjadi besar.

Usaha lah ! Kalau tak dapat sekarang, esok lusa tulat, mungkin anda boleh dapat majikan yang lebih baik.

Ha time itu kalau kau nak pakai handphone yang cangih mangih pun tak perlu nak ikat perut, walaupun aku tak galakan.

Itulah kekadang kalau dah jadi macam ini , kita je nak blame kerajaan , padahal kita sendiri yang memang rela hati dibayar gaji seperti seorang kuli.

Sekali lagi jika anda berminat untuk memasarkan pelbagai jenis produk yang anda sukai … Sila daftar secara percuma di—->INVOLVEASIA  .

NO JENAMA DAN MODEL HARGA TAWARAN ISTIMEWA
1 York 1.0hp air conditioner YSL3F10/YWM3F10 Wall Split RM799.00 SURVEY SEKARANG
2 Daikin 1.5hp FTN15P & RN15F Eco King Wall Mounted Air Conditioner RM1211.25 SURVEY SEKARANG
3 Sharp 1.0hp eco Non-Inverter Split Air-Conditioner AH/AUA9SED RM793.46 SURVEY SEKARANG
4 KDK KB404 Table Fan 16" RM 125.00 SURVEY SEKARANG
5 KDK KC4GR Wall Fan 16" Remote Control RM 259.00 SURVEY SEKARANG
6 KDK K15V0 Ceiling Fan 60" RM 146.70 SURVEY SEKARANG

28 Comments

  1. titan
    Twitter:
    January 29, 2014
  2. Mohd Shubhi
    Twitter:
    January 29, 2014
  3. mselim3 January 29, 2014
  4. Khairul Zamri
    Twitter:
    January 29, 2014
  5. sop
    Twitter:
    January 29, 2014
  6. Irwan Alessa
    Twitter:
    January 30, 2014
  7. hatiputera
    Twitter:
    January 30, 2014
  8. Juan
    Twitter:
    January 30, 2014
  9. chii January 30, 2014
  10. Denaihati January 30, 2014
  11. faizul
    Twitter:
    January 30, 2014
  12. Bahrain
    Twitter:
    January 30, 2014
  13. Bahrain
    Twitter:
    January 30, 2014
  14. papa mifz January 30, 2014
  15. hafiz
    Twitter:
    January 30, 2014
  16. akubiomed January 30, 2014
  17. Hafizul
    Twitter:
    January 30, 2014
  18. azman
    Twitter:
    January 31, 2014
  19. GP January 31, 2014
  20. TehR
    Twitter:
    February 1, 2014
  21. wazy
    Twitter:
    February 1, 2014
  22. khairul asrol February 1, 2014
  23. Hafiz Rahim
    Twitter:
    February 4, 2014
  24. Akuro San February 4, 2014

Leave a Reply

CommentLuv badge

%d bloggers like this: