Cara Membaiki Paip Air Yang Bocor

Tut – tut, tut -tut “Hello Ayah paip belakang rumah bocor lah”.

“Alamak ingat nak pulang lewat sikit, Takpe lah nanti ayah tengok kan”
.
Ya sikit perbulan saya dengan anak mengatakan paip dekat belakang rumah Bocor.

Tindakan utama yang saya boleh beritahu adalah dengan menutup paip utama dihadapan.

Dalam fikiran Alatan yang diperlukan adalah seperti-

Paip wrench
Hand Saw
Tangga

Semak harga poly paip dari sini

Setibanya di rumah dengan mengunakan tangga periksa kebocoran yang dialami.
cis halus… jer rupanya tengok dekat kawasan sekeliling macam dah lebih sehari. “cis berlaku pembaziran betul la”

Cara Membaiki Paip Air Yang Bocor

Poly Pipe yang  Bocor

Potong tempat yang bocor sebaiknya sekali potong terus tegak. Poly pipe ini memang kaedahnya harus potong tegak dan rata supaya penyambungan baru tidak akan berlaku kebocoran.

Potongan poly pipe

Potong Rata Seperti disebelah kiri.

Lagi sekali dingatkan,.Penting untuk memotong dengan rata dan tidak senget supaya hasil nya memuaskan dan tidak akan berlaku kebocoran apabila anda sambung dengan penyambung poly paip. Dinasihatkan supaya membeli penyambung poly yang agak baik dan

Selepas potong sambung kan kembali dengan penyambung poly pipe. Untuk situasi seperti saya terpaksa menambah sambungan baru sepanjang satu kaki,kerana poly pipe ini sudah menjadi pendek. Danj agak susah untuk disambung. Nasihat kontraktor berpengalaman  mereka mencadangkan supaya menukar keseluruhan paip. Tetapi pada saya ia bergantung kepada situasi dan budget yang kita ada.

Potongan poly pipe 1

Paksa Tarik macam mana pun dah tak sampai dah :p

poly pipe dan penyambung

obatnya , Beli  paip dan penyambung baru

Oh ya lupa saya nak katakan disini proses melongar dan mengetat poly pipe ini hanya dilakukan dengan mengunakan tangan. Disebabkan size pipe ini hanya berukuran Diameter 20mm.

Pipe wrench sama sekali tidak digunakan, dalam kerja baik pulih ini. Saya juga khuatir jika saya mengunakan pipe wrench kemungkinan akan berlaku terlebih ketat dan berkemungkinan akan mengundang kerosakan pada batang paip dan juga socket penyambung.

poly pipe Sambungan selesai

Sambung dan siap ,tak sampai sejam dah setel

Kos yang diperlukan untuk kerja baik pulih ini adalah sebanyak RM4. Hargga Lump sump untuk sekaki poly pipe dan socket bersaiz 20mm. Kacang Tanah Goreng jer benda ini :).

Oh ya untuk anda yang tengah nak rancang buat kerja – kerja paip ni, Anda boleh lah muila survey harga barang – barang paip  Dari SINI.

NO JENAMA DAN MODEL HARGA TAWARAN ISTIMEWA
1 York 1.0hp air conditioner YSL3F10/YWM3F10 Wall Split RM799.00 SURVEY SEKARANG
2 Daikin 1.5hp FTN15P & RN15F Eco King Wall Mounted Air Conditioner RM1211.25 SURVEY SEKARANG
3 Sharp 1.0hp eco Non-Inverter Split Air-Conditioner AH/AUA9SED RM793.46 SURVEY SEKARANG
4 KDK KB404 Table Fan 16" RM 128.00 SURVEY SEKARANG
5 KDK KC4GR Wall Fan 16" Remote Control RM 259.00 SURVEY SEKARANG
6 KDK K15V0 Ceiling Fan 60" RM 146.70 SURVEY SEKARANG

18 Comments

  1. Hafizul
    Twitter:
    August 12, 2014
  2. Hazmin Hamudin August 12, 2014
  3. TehR
    Twitter:
    August 12, 2014
  4. hafidzramli
    Twitter:
    August 12, 2014
  5. Afiffuddin
    Twitter:
    August 12, 2014
  6. suri August 12, 2014
  7. akubiomed August 12, 2014
  8. Hero Borneo August 13, 2014
  9. Zuan August 13, 2014
  10. ema August 13, 2014
  11. Hairul Azni
    Twitter:
    August 13, 2014
  12. titan
    Twitter:
    August 13, 2014
  13. Aisyah August 14, 2014
  14. aishah ahmad
    Twitter:
    August 14, 2014
  15. Hairul Hissam August 16, 2014
  16. hafiz
    Twitter:
    August 18, 2014
  17. Kangkungman February 13, 2017
    • ayah kau September 23, 2017

Leave a Reply

CommentLuv badge