Doa dan Marhaban Hari Raya

Assalamualaikum , Dengan berbaki 3 hari lagi umat Islam berpuasa rasanya masing – masing pasti tengah membuat persiapan last minute untuk menyambut lebaran. Persiapan akhir aku biasa la touch up ┬ácat rumah dan kemas – kemas apa yang patut, Cuma tak pula aku jumpa Baucer jusco yang jumpa baucer dari tesco yang bernilai RM3 yang hampir tamat tempohnya. Terfikir juga ada tak ya yang mencari Doa Hari Raya?.

Oleh kerana berberapa hari lagi kita semua nak menyambut Aidilfitri aku nak juga lah cerita sedikit apa info yang aku dapat semalam , Kalau tak salah aku dalam awal Ramadan aku ada terbaca mengenai laporan yang meceritakan antara terawih dah tazkirah dimana jangan mengangu tumpuan para jemaah untuk melaksanakan terawih dengan mengadakan tazkirah.

Semasa keluarnya cerita itu aku memang takde rasa apa – apa hanya kampung aku abis terawih memang selalu ada tazkirah bezanya dari dulu sampai sekarang satu saf tu memang pelangan setianya memang cukup 20 rekaat terawih dan 3 rekaat witir dan sentiasa setia untuk mendengar sedikit tazkirah dan diakhiri dengan jamuan.

Manakala beza kampung dengan tempat tinggal aku langsung takde tazkirah dan alhamdulilah tiga empat tahun ini kariah disini memang sentiasa memangil imam daripada kalangan tahfiz, aku kalau tak ngantuk memang penuh ngantuk je memang lah 8 pastu tambah sikit dengan bersendirian dan makan- makan sikit baru balik .

Beza masa kampung dengan tempat tingal aku , dikampung siap makan 10.30 jemaah tua dan muda memang sangup tunggu sehingga selesai, dekat tempat tingal aku takde makan 10.30 conform lepas 8 rekaat ramai yang cabut.

Jadi apa yang aku nak sampaikan ialah jika ada yang meminta untuk dibuat tazkirah dahulu silakan kenapa perlu disekat atau dikatakan mengangu jemaah untuk melakukan terawih sedangkan menuntut ilmu itu lebih afdal sekurang – kurangnya jika jemaah itu pulang selepas tazkirah dan hanya berterawih dirumah ada juga lah benda yang dia dapat yang boleh dipegang untuk memantapkan ilmunya.

Selepasnya Ramadan kita cuba pula kira berapa pula yang akan menghadiri kuliah – kuliah agama dan berapa ramaikah yang akan berjemaah , Jadinya dibulan ramadan inilah masanya untuk kita berdakwah untuk memberi kesedaran sesama Islam itu aje.

Aku memang kurang arif hal agama tapi satu hal yang aku nak beritahu , Kita sedar kita ada kekurangan tapi kita tak sedar kenapa kita tidak berusaha untuk mengatasi kekurangan kita .

Dah lari dari cerita aku, Ok dekat bawah ini aku ada tampal nazam dan doa hari raya yang korang boleh muat turun. Benda ini aku ulang balik siaranya dulu dekat blogspot aku tapi pasal macam aku suka ulang tayang jadinya orang Johor yang ada pergi marhaban boleh buat jariah dengan memberi salinan ini kepada ahli – ahlinya.

Nazam Dan Doa Hari Raya by onlajer

NO JENAMA DAN MODEL HARGA TAWARAN ISTIMEWA
1 York 1.0hp air conditioner YSL3F10/YWM3F10 Wall Split RM799.00 SURVEY SEKARANG
2 Daikin 1.5hp FTN15P & RN15F Eco King Wall Mounted Air Conditioner RM1211.25 SURVEY SEKARANG
3 Sharp 1.0hp eco Non-Inverter Split Air-Conditioner AH/AUA9SED RM793.46 SURVEY SEKARANG
4 KDK KB404 Table Fan 16" RM 128.00 SURVEY SEKARANG
5 KDK KC4GR Wall Fan 16" Remote Control RM 259.00 SURVEY SEKARANG
6 KDK K15V0 Ceiling Fan 60" RM 146.70 SURVEY SEKARANG

9 Comments

  1. titan
    Twitter:
    August 5, 2013
  2. Hazmin Hamudin August 5, 2013
  3. Mohd Shubhi
    Twitter:
    August 5, 2013
  4. boni ultra kacak August 5, 2013
  5. kakiblog August 6, 2013
  6. Rina August 6, 2013
  7. Nadiah August 6, 2013
  8. Strider September 3, 2013

Leave a Reply

CommentLuv badge