Sambal Goreng

Yeah salam liburan hujung minggu hari untuk masak -masak apa yang patut. Salah satu kegemaran aku ialah tempe tak kira lah tempe goreng ka, masak lodeh ka ataupun sambal goreng semua aku suka, satu je yang aku tak suka tempe busuk hehe.

Oleh kerana usia – usia macam aku inilah memang sesuai untuk belajar memasak aku carilah satu resepi hujung minggu untuk dikongsi resepi masakan makan sendiri.

Ok untuk tidak membuang masa bahan-bahan untuk 5orang adalah seperti:-

5 ketul hati dan pedal ayam direbus dan kemudian dipotong dadu (sebeenarnya aku memang tak suka organ dalaman tapi aku tulis juga supaya semua pembaca tahu resipi sambal goreng ada benda ini cuma korang nak letak ke tak terpulang , aku kalau masak memang tak letak)

500 gm udang halus dikopek kulitnya (aku suka sekilo pasal kalau dikopek kulitnya memang dah tingal sikit)
2 bungkus tempe dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
2 ketul tahu dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
2 biji kentang dipotong dadu. kemudian digoreng. asingkan
kacang panjang dipotong serong
soon tahu kering direndam
3 biji bawang besar. dihiris halus
4 ulas bawang putih. dihiris halus
3 biji lada besar dihiris. boleh tambah cili padi sukakan pedas
serbuk lada sulah
Cara-cara

goreng bawang besar, bawang putih, lada besar yg sudah dihiris. dan garam secukup rase
masukkan pedal dan hati. kacau lama sket dan kemudian masukkan udang
tabur serbuk lada sulah dan kacau
kemudian masukkan kacang panjang.
pastikan sayur tidak terlalu masak. masukkan tempe, kentang, tahu yg sudah digoreng. kacau
last skali masukkan soon dan tahu kering.
jika ingin rase yg berlemak boleh masukkan santan. gaul hingga kering.
boleh juga ditambah sayur lain spt carrot, kobis. boleh juga dicampur kicap. sambal goreng adalah menu wajib dalam nasi ambang.

Sambal goreng original

Sambal goreng original

NO JENAMA DAN MODEL HARGA TAWARAN ISTIMEWA
1 York 1.0hp air conditioner YSL3F10/YWM3F10 Wall Split RM799.00 SURVEY SEKARANG
2 Daikin 1.5hp FTN15P & RN15F Eco King Wall Mounted Air Conditioner RM1211.25 SURVEY SEKARANG
3 Sharp 1.0hp eco Non-Inverter Split Air-Conditioner AH/AUA9SED RM793.46 SURVEY SEKARANG
4 KDK KB404 Table Fan 16" RM 125.00 SURVEY SEKARANG
5 KDK KC4GR Wall Fan 16" Remote Control RM 259.00 SURVEY SEKARANG
6 KDK K15V0 Ceiling Fan 60" RM 146.70 SURVEY SEKARANG
*Harga tidak semestinya sama dengan apa yang dipaparkan*

40 Comments

  1. kucinghitam May 19, 2013
  2. Hafizul
    Twitter:
    May 19, 2013
  3. titan
    Twitter:
    May 19, 2013
  4. suri May 19, 2013
    • onlajer
      Twitter:
      May 20, 2013
  5. suri May 19, 2013
  6. Hairul Hissam May 19, 2013
  7. Areep May 20, 2013
    • onlajer
      Twitter:
      May 20, 2013
  8. auc
    Twitter:
    May 20, 2013
  9. Hairul Azni
    Twitter:
    May 20, 2013
  10. BUNDA May 21, 2013
  11. fiezaradzi May 21, 2013
  12. fyna
    Twitter:
    May 21, 2013
  13. TehR
    Twitter:
    May 21, 2013
  14. blackrosehunter May 21, 2013
  15. wazy
    Twitter:
    May 21, 2013
  16. Khairul Zamri
    Twitter:
    May 22, 2013
    • onlajer
      Twitter:
      May 24, 2013
  17. Denaihati May 22, 2013
    • onlajer
      Twitter:
      May 24, 2013
  18. cik tom May 24, 2013
    • onlajer
      Twitter:
      May 24, 2013

Leave a Reply

CommentLuv badge

%d bloggers like this: