Panduan terbaik untuk membeli kipas siling

Rasanya musim panas dah datang kembali…

Walaupun tengah hari tadi hujun turun bukan main lebat lagi.

Boleh dikatakan udara bahang panas sedang belegar disekeliling kita.

Waktu macam ini lah ada kumpulan manusia yang tengah berkira , bila lah kali terakhir kipas siling ini dibersihkan.

Semacam putaran kipas ini , bergerak dengan perlahan.

Dah diPeriksa regulator kipas didinding ,dari kiraan 1 hingga 5 tombolnya berada pada julat maximum. Paling laju.

Asas pendawaian motor

Winding coil pun berada dalam hukum kiraan 2pole. Kiraan paling laju untuk struktur binaan motor elektrik.

Dah takde pole lebih kecil lagi dah..

2pole – paling laju
4pole – kelajuan sederhana
6pole – perlahan

Ini ada antara 3 jenis kelajuan motor elektrik yang pernah saya pelajari.

Tapi apa pentingnya semua ini . Sekarang keadaan suhu seperti sudah membara. Waktu inilah kipas yang sudah tidak berfungsi perlu diganti.

Jangan beli , jenama yang bukan- bukan walaupun harga nya di angap terbaik. Takut nanti anda terpaksa repair bilah kipas itu.

Panduan terbaik untuk membeli kipas siling

Saya sendiri dah terkena, Ingat nak yang murah lepas tu angin takde ,kipas berputar ligat nak tak nak , kena periksa sama ada saya memasang blade secara terbalik atau tidak.

Tetapi tidak munkin, saya memang pasang dengan betul , jika tidak betul angin pasti akan keatas.

Langkah seterusnya bilah kipas perlu dilipat sedikit, Nasib lah bilah besi , jika bilah fiber atau plastik , pasti dah tak boleh nak buat apa – apa.

Keputusanya kipas yang murah letak sahaja pada bilik yang paling kecil, supaya putaran angin dapat dimaksimakan secukupnya.

Untuk anda yang ingin mengira aliran udara bolehlah gunakan calculator ini —> Air Flow Conversion

Jadi dari saya pilih lah jenama kipas siling yang diyakini , mahal sikit takpe janji anda puas , tak perlulah nak buat dua kali.

Jika upahkan orang pun setakat kipas yang biasa – biasa ,munkin dalam RM15 tapi kalau dah dua kali mesti dah Jadi RM30.

RM30 bagi saya lepas lah duit minyak untuk tiga hari bekerja.

Jadi untuk anda yang mahu membeli kipas angin saya syorkan jenama yang biasa anda dengar dan orang beli.

Contohnya seperti KDK,Pensonic atau pun yang terbaik bagi saya buat masa ini jenama keluaran ELMARK.

Okeh nak survey harga kipas angin siling popular – sila semak dari sini.

NO JENAMA DAN MODEL HARGA TAWARAN ISTIMEWA
1 York 1.0hp air conditioner YSL3F10/YWM3F10 Wall Split RM799.00 SURVEY SEKARANG
2 Daikin 1.5hp FTN15P & RN15F Eco King Wall Mounted Air Conditioner RM1211.25 SURVEY SEKARANG
3 Sharp 1.0hp eco Non-Inverter Split Air-Conditioner AH/AUA9SED RM793.46 SURVEY SEKARANG
4 KDK KB404 Table Fan 16" RM 128.00 SURVEY SEKARANG
5 KDK KC4GR Wall Fan 16" Remote Control RM 259.00 SURVEY SEKARANG
6 KDK K15V0 Ceiling Fan 60" RM 146.70 SURVEY SEKARANG

6 Comments

  1. Anuar April 18, 2017
  2. riangria April 19, 2017
  3. RAIHANAH AHMAD April 19, 2017
  4. siti hazreen April 19, 2017
  5. nikkhazami
    Twitter:
    April 20, 2017
  6. mrhanafi April 20, 2017

Leave a Reply

CommentLuv badge

Langgan Newsletter Kami Secara PERCUMA!

Langgan Newsletter Kami Secara PERCUMA!

Daftar emel dan langgani newsletter dari blog Onlajer.com secara percuma untuk informasi terkini.

You have Successfully Subscribed!

%d bloggers like this: