Panduan mudah idea untuk hadiah di bulan Ramadhan ini

Panduan mudah idea untuk hadiah di bulan Ramadhan ini

Tahu tak anda apabila mahu sahaja masuk bulan ramadhan , Iklan Yusof Thaiyoob akan muncul di kaca mata anda.
Ini bermakna rakyat kita akan mula memakan kurma pada bulan puasa sahaja.

Tetapi ini hanylah andaian sahaja , munkin majoriti nya bergitu.

Tetapi tahukah anda ada sergelintir masyarakat kita akan mengamalkan memakan kurma pada waktu pagi, Ia sebagai sarapan sunnah sebelum mereka mengambil makanan yang lebih berat lagi.

Kebiasaanya mereka akan membeli kurma – kurma ini dipasaraya atau di kedai – kedai makanan sunnah.

Dan saya lihat rata – rata yang terjual disana adalah bermula dari RM40 sekilo.

Namun bagi saya ia amat berbaloi dari segi saiz dan kualitinya , ia adalah antara yang terbaik.

Dan apabila masuk bulan ramadhan, makanan sunnah ini akan menerima permintaan yang tinggi , khususnya untuk menjadi makanan pertama untuk dijamah sebelum makanan kita memakan makanan yang lain.

Saya juga pernah terdengar didalam radio iaitu jika kitam mahu mula berbuka , elok lah kita memakan kurma Rotab (kurma basah), Jika tidak ada apa jua jenis tamar (kurma kering) dan jika tidak ada cukuplah sekadar air putih untuk mula berbuka.

Jika anda lihat pada rakaman telivison yang memaparkan cara orang arab berbuka di mesjidil haram atau mesjid Nabawi. kebanyakan mereka akan berbuka dengan kurma, Air Zam – zam dan juga roti.

Barulah selepas Maghrib atau isyak mereka akan mula mencari makanan yang lebih berat lagi.

Saya rasa sangat berlainan cara mereka dengan kita, Jika kita kebanyakanya akan kasi HANTAM satu meja baru stop. Tetapi mereka hanya berbuka dengan ala kadar sebagai alas perut, atau syarat berbuka puasa.

Dari sini munkin kita boleh mengambil iktibar dari mereka , untuk gaya pemakanan kita nanti. Dan saya rasa apabila kita tidak terlampau banyak memasukan gula pada waktu berbuka, pastinya apabila kita melaksanakan solat terawaih di mesjid tidak adalah sindrom mata rasa di Gam atau mengantuk.

Selepas terawih kita boleh lah “Moreh” , Makan malam dengan jamuan yang enak – enak.

Antara Contoh Idea Hadiah Kurma Ajwa

Oh ya untuk cerita Panduan mudah idea untuk hadiah di bulan Ramadhan ini.

Biasanya hadiah yang biasa kita akan terima adalah bungkusan kurma. Dan miunkin akan ada yang menghadiahkan minyak wanggi atau kopiah mahupun kain serban.

Tetapi apa yang saya tahu dan saya rasa yang paling popular adalah kurma.

Dan Kurma juga punyai berjenis – jenis nama , kualiti dan juga kuantiti. dI Arab Saudi sahaja ada sekitar 400 Jenis.Belum lagi dicampur dengan kurma – kurma yang berasal dari Tunisa,Iraq,Iran,Mesir dan ditempat – tempat yang lain.

Yang paling popular pastinya kurma AJWA (kurma Nabi) , Walaupun kurma ini lebih mahal dari kurma yang lain ia sentiasa menjadi buruan orang ramai. Lebih – lebih lagi yang berkunjung ke Tanah Suci. Memang memborong makcik dan pakcik !

Okeh untuk anda yang tidak punyai masa untuk pergi membeli dan seterusnya menghantar kurma – kurma ini sebagai hadiah hari jadi . Anda boleh lah layari halaman jualan kurma ini.

Anda hanya perlu meminta Alamat teman anda yang anda ingin hantarkan. Anda pilih dan anda beli dan seterusnya mereka yang akan menghantar kurma yang anda pesan kepada mereka.

Okeh Jom Kita Survey halaman jualan kurma ini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge